De strategie van uw onderneming dient leidraad te zijn bij al het operationeel handelen.
Het is belangrijk periodiek de strategie
te herijken. Een goede en passende strategie
verhoogt de robuustheid van uw bedrijf.
Voor uw management en uw medewerkers is
het van belang te weten wat de concrete
ambities zijn en via welke weg deze gerealiseerd
gaan worden. Bij strategievorming gaat
het primair om de volgende vragen:
- Hoe presteert de onderneming in de huidige situatie?
Niet alleen in financiƫle zin, maar ook vanuit andere perspectieven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan klanttevredenheid, slagkracht, binden van goede mensen en innovatievermogen
- Hoe ziet onze omgeving eruit?
Welke kansen en bedreigingen zien wij in onze omgeving?
- Wat zijn onze unieke waarden?
Welke eigenschappen en kenmerken verschaft de onderneming bestaansrecht op de markt?
Wat is de basis van ons bestaan?
- Wat zijn onze ambities?
Waar willen we staan over een aantal jaar?
Hoe ziet ons toekomstig presteren eruit?
- Wat is het veranderpotentieel van onze onderneming?
Zijn de geformuleerde ambities realiseerbaar of moeten deze worden bijgesteld.
De beantwoording van deze vragen leidt tot een visie op de toekomst. Voor het realiseren van deze visie wordt een activiteitenprogramma opgesteld. Voor het eerste jaar zeer concreet, voor de jaren daarna meer globaal. |